Netwerkbijeenkomst Femmes du Sud

Fashionably netwerken: de Aithra-netwerkavond op 18 april bij Femmes du Sud in Breda bruiste van enthousiasme. Business ladies Annemiek en Karin, founders van dit prachtige Nederlandse modelabel, inspireerden met hun visie en achtergrondverhalen. Precies waar onze netwerkavonden voor staan: elkaar prikkelen en van elkaar leren. Het werd een creatieve netwerkavond met zelfs een ware shop- en passessie voor wie wilde, onder het genot van een heerlijke borrel en bite.

In de creatieve omgeving van het AVhuis waar Femmes du Sud is gevestigd worden we ontvangen in het sfeervolle atelier door Karin en Annemiek. Het is wederom een mooie opkomst van Aithra-dames, die een aardig aantal introducees mee hebben genomen. Na het aanmelden, badges opdoen en een kopje koffie of thee werden we welkom geheten door Ilse Verbeek. We zitten er klaar voor!

Op naar 10 jaar Aithra

In haar welkomstwoord kondigde Ilse de aankomende evenementen aan: dit jaar vieren we 10 jaar Stichting Aithra! Het jubileum wordt ‘officieel’ ingeluid op donderdag 23 mei tijdens het netwerkdiner. Dit is alleen voor aangesloten vrouwen uit het netwerk, dus als je nog overweegt lid te worden, nu is een mooi moment! Er is voor het eerst ook de mogelijkheid om aan te sluiten bij de Algemene Leden Vergadering voorafgaand aan het diner. Zie ook onze online agenda – ook voor interessante thematafels en masterclasses.

Femmes du Sud

Dan nemen Annemiek en Karin plaats op de praatstoelen: wat een enthousiasme! En wat vullen zij elkaar goed aan. Het bruisende duo vertel over hun achtergrond; Karin komt uit de olie-industrie en Annemiek komt vanuit de fashion als sales manager. Ze zijn zeer ondernemend, met lef! Want van modeontwerpen, produceren en inkopen wisten ze het fijne niet. Daarbij is het gesloten circuit in de modewereld lastig om de juiste informatie te krijgen.

Samen kom je verder

Ze werken veel samen met retailers, want zij kennen de klanten het beste. Annemiek en Karin organiseren zelf hun inkoop, dus niet traditioneel via een agent. Ook organiseren ze een soort kleinschalige ‘Modefabriek’, waarbij ze modeshows geven en vooral kennis delen bijv over hun ‘buyer persona’s’. “Zo vind je retailers die bij je passen en bouw je samen aan een aanbod dat werkt voor de vrouw die de kleding koopt in de luxere winkels. Het heeft geen zin iets te maken, wat niemand wil. Maar als je niet vraagt of afstemt, kom je daar niet achter.”

De collecties

Femmes du Sud heeft geen eigen winkels, maar is verkrijgbaar in 45 luxe boetieks, die perfect passen bij hun doelgroepen: drie  archetypes. Na Nederland worden nu België en Duitsland ook beleverd. “Je bent zo goed als je laatste collectie, zeggen we altijd. Reden voor ons om hard te werken en elke keer nóg mooiere items te ontwikkelen. Twee keer per jaar brengen we een nieuwe collectie, elk bestaande uit zo’n veertig stijlen, die allemaal aansluiten bij de voorgaande collecties.” De collectie bestaat uit telkens zes kleurenprogramma’s: alles past bij elkaar. Klanten kunnen zo gemakkelijker stuks bij kopen, wat weer goed matcht met wat ze eerder al kochten. De items zijn zowel sportief als zakelijk. “Ons label staat voor vrouwelijke items met een luxe uitstraling die stuk voor stuk van hoge kwaliteit zijn. We laten alles maken van natuurlijke, zachte materialen zoals prachtige wol uit Italië en zijde uit Turkije. Met oog voor details die het verschil maken en heel veel liefde voor eerlijk vakmanschap en handwerk uit Europa. We zijn een duurzaam en eerlijk bedrijf. Vandaar de bewuste keuze om in Europa te produceren, wat als bijkomend voordeel heeft dat je er gemakkelijker naar toe kunt.

Toekomst

De online webshop geen focus: het bezorgen is niet duurzaam, want kleding moet je toch goed passen? We zien dat consumenten steeds verwender worden en de economie aantrekt; vooral horeca, reizen en wooninrichting, maar retail blijft lastig. De retailer is vaak een visser, maar moet een jager worden. Dat zijn wij ook. Je kunt niet zitten te wachten op binnenlopend publiek en dan je hengel binnenhalen, maar je moet daar heen waar de consument is! Dat is lastig, maar waarom niet met een modeshow bij het tuincentrum staan, wanneer het mooi voorjaarsweer is? Femmes du Sud investeert ook in een sterk merk: met influencers en een dure campagne met een fotograaf en modellen van niveau. Dat vinden de dame soms lastig, maar een sterk merk krijg je niet vanzelf. Bij alles wat ze doen en maken moet er aan 3 kernwaarden worden voldaan: Luxe, Eenvoud en Vrouwelijk. Dan klopt het!

Crowdfunding voor business suits!

We blijven ontwikkelen: zo dachten we vanuit onszelf: waarom zijn er geen business suits voor vrouwen, net zoals voor mannen? Waarom moeten wij een blazer en broek als één set kopen, die niet klopt met ons lichaam? Maar of onze klanten dat ook zo ervaren? Daarom deden we een oproep via LinkedIn: “We zoeken 10 vrouwen die in spotlight willen staan voor een business suit.” Het  filmpje leverde maar liefst 550 mails op! Ongelooflijk. We zijn aan de slag gegaan en hebben een crowdfunding campagne opgezet. Want om de pakken in onze winkels aan te bieden, betekent investeren in behoorlijk wat pasrekken en inkopen van veel stoffen. Dat geld hadden we niet op de plank liggen. Onze actie was simpel: we verkopen de pakken op inschrijving. Inmiddels zijn er 225 vrouwen die alleen al op basis van de foto een business suit hebben gekocht! Ons doel was 100. Dus er blijkt echt vraag naar te zijn! Er komen nu ‘Business points’ in 10 winkels met een pasrek: je maat zit er altijd bij. De zakelijke lijn maatpakken is gemaakt van prachtige Italiaanse stoffen.

Passen en shoppen

Winter 2019/2020 hangt nu al in de showroom: zomer 2020 is bijna afgerond. Maar ook de zomercollectie 2019 en een deel van de business suits uit de crowdfunding hangt in de showroom. Tijd om na dit boeiende verhaal – waar velen van ons nog wel langer naar konden luisteren – zelf tussen de kledingrekken te kijken, te gaan passen en shoppen! Ondertussen staat er een heerlijke bubbeltje en fris klaar met macarons en hartige bites. Er wordt veel nagepraat en gedeeld. We zijn weer opnieuw geïnspireerd door deze vrouwen met ‘VLAMOR’: Visie, Lef, Ambitie, Maatschappelijk betrokken, Ondernemerschap en Rolmodellen. Check!

 

Meer foto’s van deze sprankelende avond vind je in ons foto-album:

https://awards.aithra.nl/portfolio_page/bijeenkomst-femmes-du-sud-apr-2019/

Deel:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Aithra Nieuws

Andere nieuwsberichten